Pěšky - Zábrdský mlýn - Záblatí - Řepešín - Chlístov - Kratušín - Zábrdský mlýn

2. 1. 2020

Je po novém roce, máme ještě volno a tak se vypravíme na výlet. Po ránu je chladno a tak vyrážíme až před jedenáctou hodinou, s tím, že si bereme lehkou svačinku a naobědváme se až po návratu domů.

Naším dnešním cílem je tvrz v Drslavicích a muzeum papírových betlémů v Zábrdí. Podle map mám pečlivě naplánovanou trasu a tak můžeme vyrazit.

Autem se přiblížíme k Zábrdskému mlýnu. Je zde malá parkovací plocha, turistický rozcestník, nová kaplička zasvěcená svatému Hubertovi a most přes řeku Blanici.

Zaparkujeme a pustíme se od rozcestníku po žluté t.z.t. Zpočátku stoupáme až do bývalé obce Sedlmín, kde se dochovala pouze dvě stavení. Odsud jdeme po vrstevnici až ke skalní vyhlídce nazvané Zabrdská skála. Je tu krásný výhled. Před námi je Boubín i Bobík v celé svojí kráse a pod námi je hluboké údolí v němž protéká Blanice. Nádhera.

Když se pokocháme, pokračujeme stále po žluté t.z.t. až do Záblatí, kde se napojíme na modrou t.z.t. Projdeme obcí, prohlédneme si pomník padlých z první světové války u kostela a po silnici jdeme k Řepešínu. U Řepešínského mlýna přejdeme přes Blanici a stoupáme do kopce, na němž je rozcestí s kapličkou a posezením. Odpočineme si, posilníme se čajem a vánočním cukrovím a můžeme jít dál. Zanedlouho jsme v Řepešíně. Je to malá vesnice, která je součástí obce Záblatí. Projdeme po návsi s kapličkou a po neznačené silničce mezi poli dojdeme do údolí Cikánského potoka ke mlýnu U Bartlů. Asi sto metrů za samotou by měla vést polní cesta směrem na Chlístov, ale díky ohradě s dobytkem ji hledáme marně. Nakonec se pustíme cestou necestou přes nedaleký lesík a vystoupáme na návrší odkud vidíme nejen k Chlístovu, ale především máme pěkný rozhled na šumavské kopce s dominantou Boubína. Zde se napojíme na úzkou silničku, která nás přivede do Chlístova.

Chlístov je malá vesnička patřící do obce Kratušín. Její zajímavostí je památná Husova lípa, která je jedním z nejstarších památných stromů u nás. Její stáří je odhadováno na 750 let. Dle pověstí pod ní kázal mistr Jan Hus. Na návsi stojí také kaple, zasvěcena sv. Václavu. Bohužel byla zavřená.

Podle naší mapky, na níž jsme měli naplánovanou trasu se vydáme na horní stranu návsi, odkud chceme pokračovat po neznačené polní cestě do Drslavic. Bohužel se nám to nepovedlo. Hned za stavením od nějž měla vést cesta, jsou oplocené výběhy s dobytkem a cesta se v nich ztrácí. Chvíli se snažíme, ale pak se raději vrátíme zpět na náves a jdeme po silnici do Kratušína. Náš původní plán navštívit Drslavice s tvrzí vzal za své. Kratušín je sice střediskovou obcí, ale kromě kaple sv. Linharta, zde nic zajímavého není. Z Kratušína jdeme opět po silnici zpět k autu k Zábrdskému mlýnu.

Celá naše trasa byla do jedenácti kilometrů a zdolali jsme ji za tři a půl hodiny.

Nakonec se autem vyvezeme do Zábrdí, abychom si prohlédli zdejší muzeum papírových betlémů. Bohužel, ani to se nám dnes nepodaří. Na plotě domu, kde muzeum sídlí, visí informace, že je pro nemoc zavřeno. Takže nám nezbývá než si říct: Někdy příště....

Domů odjíždíme hladoví a zklamaní, že jsme nenavštívili, co jsme si naplánovali. Na druhou stranu nás potěšila vycházka v pro nás méně známých místech.